Wall Design

Tagged As:

Graffitin är det enda av hiphopens fyra element som oftast svävar i gränslandet mellan lagligt och olagligt. Det finns dock vägar till att omvandla sin kultur till arbete och göra graffitin till något fullt legalt. Bobban Zivic och Thomas Petersson vet ett sätt.

Företaget Walldesign startades för två år sedan av barndomsvännerna Bobban Zivic och Thomas Petersson från Norrköping. Deras idé bestod i att ägna sig åt utsmyckning av offentliga platser och företagslokaler. Ett smart sätt att, i egenskap av före detta graffitimålare, omvandla sin kunskap och talang för något som för de allra flesta betraktats som skadegörelse, till yrke.

Trots den uppenbara kopplingen, är de trötta på att bli jämförda med graffitimålare hela tiden. Just den här dagen, när jag träffar dem, är de på väg till Sveriges Radio för att medverka i programmet Folkradion och prata om graffiti.

– Det vi gör är ju inte ”riktig” graffiti, men det härstammar från graffiti! Ändå talar många om sell-out, att vi går i fel riktning. Typ som en del rappare som säger att Puff Daddy gått i fel riktning. Vi menar att vi har tagit det hela ett steg längre – det är en utveckling helt enkelt, säger Bobban.

Affärsidén är uppenbarligen god. De har bland annat gjort målningar för Wayne´s Coffee på Kungsgatan i Stockholm, Bennetts resebyråkedja, Filippa K och SATS Sports Club. Och framöver kommer de ha fullt upp med att utsmycka ett hotell i Riksgränsen tillsammans med samarbetspartnern Inredningsbyrån. Än så länge känner de inte till några andra företag i Sverige som ägnar sig åt just det här, men de är båda övertygade om att fler kommer att dyka upp.

– Graffitin har ju egentligen aldrig genomgått någon förändring. Den är lite insnöad sådär; man håller sig till samma koncept med text, någon figur och outlines runt om. Med hjälp av datorn kan man däremot göra något nytt. Till och med vanliga graffitimålare har ju börjat scanna in sina skisser och färglägga på dator. Steget är faktiskt inte så långt till det vi gör, berättar Thomas vidare.

Walldesigns projekt är dock ännu mer databaserade. Målningarna bearbetas virtuellt, givetvis i samråd med kunden. Sedan målar de för hand på platsen, med pensel eller med sprayfärg. Motiven utformas för att passa varje enskild kund och inspirationen kommer lika mycket från gatukulturen och MTV, som från inredningsarkitektur och vanlig reklam.

Syftet med väggmålningar är för Walldesign inte bara att liva upp tråkiga kontorsmiljöer och skapa ny inspiration för personalen, utan också att knyta ihop ett företags grafiska profil med inredningskoncept. Ofta har man på ett företag en sorts visitkort och brevpapper som inte alls är synkat med känslan på kontoret. Walldesign arbetar för att bilda länken mellan dessa två visuella intryck.

– På det här sättet bidrar vi också till att graffitikulturen blir mer erkänd och att den kommer till vanliga människor. Folk blir ju liksom mer vana vid väggmålningar vilket gör att de kanske inte bli lika rädda när de går genom tunneln i Vårberg och ser en graffitimålning, menar Bobban.

Och priset? Jämför man med traditionellt måleri framstår Walldesigns konst som rena fyndet; omkring 1500 kronor kvadratmetern tar de för att skapa framtidens

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *